Historia modelu SEC


Premiera modelu miała miejsce we wrześniu 1981 roku na wystawie IAA we Frankfurcie. Równocześnie zostały przedstawione dwa modele: 380SEC i 500SEC które powstały na bazie W126 i były następcami modelu W107 (SLC). W odróżnieniu od poprzednika nowe coupe powstało na bazie limuzyny a nie jak ich poprzednik na bazie roadster'a czyli modelu SL.

 

Zdjęcie prototypu z sierpnia 1976

Prototyp z sierpnia 1976

Zdjęcie prototypu z października 1976. Tylna szyba nawiązuje do poprzednich modeli MB

Prototyp z października 1976.
Tylna szyba nawiązuje do poprzednich modeli MB

Zdjęcie prototypu z lutego 1977 silnie nawiązującego do SLC

Prototyp z lutego 1977 silnie nawiązujący do SLC

    

Różnice dotyczyły również oferty dostępnych silników. Wcześniej oferowany model z silnikiem o pojemności 2,8L (280SLC) pozostał bez następcy. Jedynymi dostępnymi silnikami były motory ośmiocylindrowe. Wszystkie pochodziły od poprzednika ale po gruntownym zmodernizowaniu.  Zgodnie z zasadą „energy concept” obniżono zużycie paliwa, podwyższono stopień sprężania, zmieniono czasy otwarcia zaworów (zmiana charakterystyki rozrządu), dodano recyrkulację spalin, elektroniczną kontrolę prędkości biegu jałowego – takie ulepszenia przeszły silniki modeli SEC, które szczególnie w przypadku motoru 3,8L pozwoliły na podwyższenie maksymalnego momentu obrotowego. Dodatkowo, silnikowi o pojemności 3,8L zmniejszono średnicę cylindrów i wydłużono skok tłoka. Wszystkie wyżej wymienione zmiany, które dotyczyły silników 3,8 i 5,0 poprawiły wydajność ekonomiczną, niestety kosztem mocy. Przekonstruowano również „dyfer” by lepiej współpracował ze zmienionymi nieco charakterystykami silników. Dzięki tym zabiegom zużycie paliwa w porównaniu z poprzednimi odpowiednikami (SLC) zostało znacznie zmniejszone. 

 

Za wyjątkiem kilku szczegółów karoseria coupe nawiązywała silnie do limuzyny na bazie której została zbudowana. Również zawieszenie bez większych zmian zostało zaadaptowane. Nowością były za to przednie hamulce. Ich konstrukcja pozwalała na zainstalowanie większych tarcz, a cylindry zacisków hamulcowych umiejscowione zostały tak, by zapewnić lepsze chłodzenie tarcz. Płytę podłogową przejęto od W126 skracając ją o 85 mm, co oznaczało wzrost rozstawu osi w porównaniu z SLC o 30 mm. Również kabina stała się znacznie obszerniejsza niż w poprzednim modelu. Zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa konstrukcja zapewniała odpowiednia sztywność i wytrzymałość. Brak środkowego słupka wymusił wzmocnienie konstrukcji. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować wysoki poziom bezpieczeństwa jaki ustaliła klasa S. 

 

Interesującą nowością były elektrycznie „podawane” pasy bezpieczeństwa. Takie ułatwienie było dostępne na wszystkich czterech siedzeniach. Na życzenie dostępny był airbag dla kierowcy.
Stylistyka modelu SEC silnie nawiązywała do limuzyny. Cechą charakterystyczną coupe był przedni grill stylizowany na ten z SLC. Do tej pory wielu uważa, że jest to jedno z ładniejszych rozwiązań stylistycznych. Właśnie ten szczegół uczynił SEC jednym z najładniejszych aut i mimo swego wieku auto dalej wielu ekscytuje i się podoba. Przedni i tylny zderzak jak i boczne listwy ochronne były stylizowane podobnie jak w limuzynie. Jednakże przedni spoiler powiększono i zainstalowano w nim światła przeciwmgielne. Widocznym szczegółem była aerodynamiczna obudowa klamek w drzwiach co pozwalało zapobiec ich brudzeniu.

 

Cztery lata po prezentacji modelu we wrześniu 1985 roku zostało zaprezentowane kilka ulepszeń. Poza drobnymi zmianami stylistycznymi dotyczącymi zderzaków i listew bocznych, bardziej znaczące zmiany wystąpiły w  ofercie silników. Nowością w ofercie był motor V8 o pojemności 4,2L, powstały przez „rozwiercenie” jednostki 3,8L. Również silnik 5,0L został poddany modyfikacjom. Teraz był on wyposażany w elektroniczny system kontroli zapłonu i elektroniczno-mechaniczny wtrysk Bosch serii KE-Jetronic. Pozwoliło to na podniesienie mocy silnika do 245KM. Całkowitą nowością był silnik 5,6L, który powstał na bazie motoru pięciolitrowego poprzez wydłużenie skoku tłoka. Moc tego silnika sięgała 272KM. Na życzenie była dostępna ta sama jednostka ale z wyższym stopniem sprężania osiągająca moc 300 KM. Ta ostatnia wersja była dostępna bez katalizatora (wersja ECE), ale również spełniała normy europejskie dotyczące emisji spalin. 560SEC wraz z 560SEL były najpotężniejszymi standardowo produkowanymi Mercedesami dostępnymi w owym czasie na rynku. Wszystkie modele od września '85, z wyjątkiem 560-tek w wersji ECE, mogły być dostępne z sondami lambda.

 

Standardem był wielofunkcyjny system przygotowania mieszanki i zapłonu, bez katalizatora i sondy lambda. Wynikało to stąd, że nie wszędzie w owym czasie dostępna była benzyna bezołowiowa. W porównaniu z „mniejszymi” wersjami model 560 SEC był standardowo oferowany z szerszym ogumieniem 215/65 R15.
We wrześniu '87 zaprezentowano wszystkie modele z silnikami V8 o podwyższonej mocy. Zmiana konstrukcji katalizatora pozwoliła na podwyższenie stopnia sprężania do 10 co zaowocowało podniesieniem mocy o 6 do 10% w zależności od modelu. Wcześniejsza przyczyna redukcji mocy tj. katalizator została wyeliminowana. Dlatego też zaprzestano sprzedaży 560 SEC i 560 SEL w wersji ECE, gdyż odpowiadająca im wersja z katalizatorem osiągała teraz również 300 KM.

 

Od 1989 roku wszystkie modele osobowe Mercedesa z silnikami benzynowymi były dostępne z „regulowanym” katalizatorem. Stylistyka przez następne lata niewiele się zmieniła. Ulepszeniom poddano zawieszenie tylne i układ przeniesienia napędu co pozwoliło podwyższyć komfort podróżujących. Dodatkowo wszystkie modele coupe i limuzyny były teraz oferowane standardowo na 15 calowych kołach z odpowiednio większymi hamulcami. „Alusy” dostępne na życzenie w SEC i SEL a standardowe tylko w wersji 560 były teraz dostępne również dla mniejszych modeli Mercedesa tj. W201 i W124. Wszystkie późniejsze stylistyczne poprawki nie miały na celu wyłącznie upiększenie auta ale często powodem były względy techniczne. Na przykład dalsze wydłużenie przedniego spoilera miało na celu zapewnienie lepszego dociążenia auta. Ten aspekt był szczególnie waży w topowych modelach 560 SEC i 560 SEL. Od 1989 roku listwy boczne są gładkie, bez charakterystycznych rowków. 

 

Na przełomie września i października po prawie dziesięcioletniej obecności na rynku zaprzestano produkcji modelu SEC. W sumie fabrykę opuściło 75132 sztuki tego auta. To tylko świadczy o popularności jednego z najbardziej charakterystycznych modeli Mercedesa. Dla porównania stosiódemek (SLC) wyprodukowano około 11 tysięcy sztuk mniej mimo, że w ofercie SEC nie było „taniej” wersji analogicznej do 280SLC. Najmniej popularną wersją okazała się 420SEC z jedynie 3680 sprzedanymi sztukami.

 

 

Model

Nadwozie Produkcja Silnik Pojemność Moc [KM] Wielkość produkcji
380SEC 126.043 09.81 - 08.85 M116.963 3839 204 12337
500SEC 126.044 10.81 - 09.85 M117.963 4973 231 30184
09.85 - 09.91 M117.965 4973 245(RÜF)/225(KAT) do 09.87
265(RÜF)/252(KAT) od 09.97
420SEC 126.046 10.85 - 10.91 M116.965 4196 218(RÜF)/204(KAT) do 09.87
224(KAT) od 09.87
3682
560SEC 126.045 10.85 - 09.87 M117.968 5547 300(ECE) 28929
10.85 - 10.91 M117.968 5547 272(RÜF)/242(KAT) do 09.87
300(RÜF)/279(KAT) od 09.87

RÜF – wersja bez katalizatora i sondy lambda (standard)
KAT – wersja wyposażona w katalizator
ECE – wersja bez katalizatora, z kontrolą emisji spalin

 

Źródła: dostępne strony internetowe użytkowników i fanklubów.

Opracował: Bartek Matysiak
Korekta i wersja HTML: LUKI

Nasza galeria modelu SEC