Poradnik nowego użytkownika

 

Każdy kto czyta te słowa z pewnością jest już posiadaczem Mercedesa. Osoby, które nie mają tego wozu, a przymierzają się do jego kupna znajdą tutaj również coś interesującego, ciekawego, a także pomocnego w przyszłości.

W poradniku są zamieszczone informacje, które przydadzą się nam w codziennej eksploatacji samochodu jak i również pozwolą na kontrolowanie jego stanu w dłuższych okresach czasu.

Rada nr 1 - ZAWSZE AKTUALNA
Dbajmy o swój samochód i miejmy wszystko pod kontrolą. Jeżeli coś się stanie, a jesteśmy w stanie to naprawić, naprawmy to jak najszybciej. W samochodzie podobnie jak w matematyce zachodzi reakcja łańcuchowa. Jeżeli nie naprawimy danej usterki, zepsuje się zaraz coś innego. Wiele podzespołów silnika czy też zawieszenie współpracuje ze sobą i uszkodzenie jednej z części pociąga za sobą skutki uszkodzenia następnej.

Rada 2 - Otwieranie klapy/maski silnika
Każdy z pewnością wie, że pod maską jest blokada. Uchwyt, który jest umieszczony w ozdobnej osłonie chłodnicy służy do jej odblokowania. Pamiętajmy !!! Gdy pociągniemy za uchwyt i maska się odblokuje, ciągnijmy do góry za maskę i nie pomagajmy sobie uchwytem trzymając go prawą ręką. Bardzo często dochodzi do jego złamania i późniejszych problemów związanych z otwieraniem maski.

Rada 3 - Mechaniczne wyłączanie silnika (bez pomocy kluczyka) silniki diesla
Gdy nastąpi uszkodzenie stacyjki lub złamanie kluczyka w stacyjce lub podobna sytuacja uniemożliwiająca nam wyłączenie silnika należy podnieść maskę i wykonać następującą czynność:
a) w przypadku zwykłego diesla pomiędzy rurami kolektora dolotowego (dokładnie w środku) jest taki mały "guziczek". Należy wziąć długopis lub wkrętak i wcisnąć go.
b) w przypadku turbodiesla koło pompy, a właściwie w jej obudowie jest dźwigienka z napisem STOP. Należy ją wcisnąć.

Rada 4 - Kontrola płynu chłodzącego
W Mercedesach jest zbiornik wyrównawczy. Korek zbiornika można otworzyć TYLKO wówczas, gdy temperatura płynu chłodzącego nie przekracza 90oC. Jeżeli chcemy korek otworzyć, należy go lekko obrócić w celu wyrównania ciśnienia, które jest wewnątrz. Dopiero po tej czynności można korek całkiem odkręcić i zdjąć. Pamiętajmy, aby się nie poparzyć. Z wrzątkiem nie ma żartu. Mówię to dlatego, ponieważ gdyby zbiornik został nagle otwarty, to wysokie ciśnienie panujące we wnętrzu spowodowałoby wyrzucenie gorącego płynu i pary gwarantując w ten sposób poparzenie.

Rada 5 - Woda, a płyn w układzie chłodzenia.
Nie pozwólmy na to, aby w układzie chłodzenia była woda. Powoduje ona rychłą korozję szczególnie w kanalikach chłodnicy pogarszając w ten sposób jej przepustowość. Pamiętajmy, aby zimą koniecznie zalać układ chłodzenia specjalnym płynem. Woda w układzie zimą to ryzyko pęknięcia bloku, a w najlepszym wypadku wyrzucenie zaślepek, które znajdują się z prawej strony silnika.

Rada 6 - Sprawdzanie poziomu oleju.
Olej najlepiej sprawdzać na ciepłym silniku, po dłuższej jego pracy. Silnik powinien być zgaszony i po upływie ok.30 minut możemy sprawdzić stan, który określa nam miarka na bagnecie.

Rada 7 - Sprawdzanie poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów
Podczas kontroli poziomu oleju skrzynia powinna być nagrzana (pełne nagrzanie następuje po ok. 10 km, temperatura oleju w silniku ok. 80oC). Dźwignia zmiany biegów powinna znajdować się w pozycji P i silnik MUSI pracować. Kontrola następuje po włożeniu bagnetu po uprzednim jego oczyszczeniu szmatką.
Nie wolno przekraczać maksymalnego poziomu oleju. Nadmiar musi być spuszczony.

Rada 8 - Sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu
Podczas kontroli ciśnienia powietrza należy pamiętać, że jest ono wyższe w oponach rozgrzanych, a niższe w zimnych. Ciśnienie sprawdzajmy przy zimnych oponach, w okresie co 2-3 tygodnie. Branie bieżnika środkiem oznacza za wysokie ciśnienie. Branie bieżnika po zewnętrznych stronach opony oznacza za niskie ciśnienie.

Rada 9 - Holowanie samochodu z manualną skrzynią biegów.
Pamiętajmy, że podczas holowania samochodu silnik zazwyczaj jest wyłączony co wiąże się również z brakiem wspomagania hamulców. Podczas hamowania należy użyć znacznie większej siły. To samo dotyczy wspomagania kierownicy, jest ono odłączone w wyniku nie pracującej pompy. Należy użyć wtedy znacznej siły obu rąk w celu manewrowania. Holowanie odbywa się na tzw. luzie.

Rada 10 - Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów
Niewiele osób o tym wie, dlatego warto sobie to wziąć do serca. Mercedesa z automatyczną skrzynią biegów holujemy z prędkością nie większą niż 50 - 60 km/h w pozycji N i na odległość nie większą niż 50 -70km. Nie zastosowanie się do tego może spowodować uszkodzenie skrzyni. Jeżeli droga holowania przekracza tą drogę warto wziąć auto na lawetę.

Rada 11 - Kontrolujmy stan akumulatora.
Rada ta dotyczy przede wszystkim posiadaczy automatycznej skrzyni biegów. Jeżeli się okaże, że akumulator "padł", a w okolicy nie ma innego akumulatora, z którego możemy zaczerpnąć prąd to jedna wielka klapa. Automata nie można zapalić na pycha czy też go zaciągnąć. Nie da rady i koniec.
Jeżeli mamy zwykłą skrzynię, nie ma problemu, wrzucamy 2 i z górki lub przy pomocy ochotników :-)) rozpędzamy auto i puszczamy sprzęgło dając jednocześnie trochę gazu.
W dieslu pamiętajmy o zagrzaniu w odpowiednim czasie, a więc przed bliskim puszczeniem sprzęgła świec żarowych. W innym wypadku będziemy pchać bardzo długo. :-))

Rada 12 - Zakładanie bagażnika dachowego
W Mercedesie montujemy bagażnik w miejscu w którym są oznaczenia na jego założenie.
Oznaczenia są widoczne po otworzeniu drzwi, mniej więcej po środku odcinka części dachu w miejscu gdzie przylega gumowa uszczelka odpowiednio przednich i tylnych drzwi.
Są to malutkie dwie strzałki zwrócone do siebie w odstępie ok. 5 cm.


Miłego użytkowania samochodów marki Mercedes !!!!!!

Na początekPLASTI & ANDRZEJ