Ciekawostki


Mercedes S-Klasa z... Korei ?

Niemcy posiadają część akcji SsangYong i pozwolili na tanią produkcję limuzyny opartej na licencji W124 (E-klasa) na bazie oryginalnych części (zawieszenie, osie, układ kierowniczy, hamulce i 3,2-litrowy, 6-cyl. silnik o mocy 220 KM z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów) pod warunkiem zmiany wyglądu zewnętrznego. Koreańczycy od razu zatem wydłużyli oryginał o 25 cm do formatu i wyglądu S-klasy inwestując w rozwój prawie pół miliarda dolarów przez 4 lata. Niemcy do tego stopnia się wściekli, że zabronili prezentacji Chairmana na Seulskich targach i exportu do Europy - chcieli zarobić na licencji przestarzałego modelu, a strzelili sobie samobójczą bramkę! Może jednak będziemy mogli niedługo widzieć Chairmana na naszych (europejskich) drogach.

 

SsangYong Chairman - wnętrze

 

Dane techniczne samochodu SsangYong Chairman CM600S:

Zewnętrzna długość / szerokość / wysokość w mm 5055 / 1825 / 1465
Wewnętrzna długość / szerokość / wysokość w mm 2020 / 1495 / 1185

Rozstaw kół przednich / tylnych / osi / prześwit w mm 1550 / 1540 / 2900 / 180

Silnik rzędowy 6-cylindrowy o pojemności w ccm 3199
Moc max., max. moment obrotowy 220 KM @ 5500 obr/min, 320 Nm @ 3800 obr/min
Pojemność baku 80 l
Prędkość maksymalna 232 km/h
Cena w Korei 66000 USD

OLEG

Przedstawiciele SsangYong po kontrowersjach które pojawiły się po prezentacji zapowiedzieli, że Chairman nie będzie sprzedawany w Europie. Na zdjęciu jest wersja przedłużona o 30 cm - Daewoo Chairman CM600L.  W połowie 1998 roku doszła uboższa wersja CM 500 i SM 500S z 2,8 l silnikiem 197 KM i prędkością maksymalną 220 km/h. Część (2%) akcji SsangYong, należało do Mercedesa, ale w związku z ważniejszymi sprawami czyli połączeniem z amerykanami i przejęciem udziałów w firmach kolejowych zarząd Mercedesa niejako zapomniał o Koreańczykach z SY pomimo, że planował kupno firmy. Samsung też miał podobne plany. Pod koniec 1997 roku Daewoo przejęło 51,9 % akcji firmy SY (oficjalnie 9 I 1998 roku). Wszystkie samochody Daewoo nowej generacji posiadają charakterystyczną kratownicę wlotu powietrza. Chairman, Musso i Korando również ją otrzymał. W 1997 wyprodukowano 1997 sztuk SsangYong Chairman we wszystkich odmianach. SsangYong opracował Musso we współpracy z Mercedesem. Silnik o pojemności 3,2l  jest  produkowany przez Mercedesa i pochodzi z klasy E.

Miłosz


Mercedes VISION SLR

Pół wieku temu firma Mercedes przedstawiła swój prototyp Mercedesa 300 SL. Dziś prezentuje swój nowy sportowy wóz Mercedes Vision SLR. Przednia część tego samochodu zrobiona jest z aluminium, a kabina pasażerska - z materiałów wzmocnionych włóknami węglowymi. Dzięki temu samochód jest bezpieczniejszy (lepiej chroni przed skutkami zderzeń) i jest o około 40% lżejszy od samochodu wykonanego z konwencjonalnych materiałów, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa i zwiększenie dynamiki jazdy. Z włókien węglowych zrobiono też ramy kubełkowych foteli, a z aluminium również większość Mercedes VISION SLRelementów zawieszenia. Drzwi uchylają się do góry tak jak w modelu 300 SL, ale z tą różnicą, że są przymocowane do przedniego słupka. Otwarcie drzwi nie wymaga żadnego wysiłku, gdyż drzwi otwierane są przez dwa silniczki elektryczne bez dotykania klamki a przez zdalne uruchomienie mechanizmu. Układ hamulcowy to dopiero istna super nowinka. Tarcze hamulcowe zrobione są z lekkich kompozytów ceramicznych, odpornych na temperatury 1400 - 1600 oC (czyli dwa razy wyższe niż wytrzymują normalne tarcze z żeliwa). Zwykłą pompę hamulcową zastąpiono pompą elektryczną. Naciskając pedał hamulca, uruchamiamy komputer, który decyduje o sile z jaką będzie hamowane każde koło, przez co hamulce są uruchamiane znacznie szybciej niż w konwencjonalnej konstrukcji. Przednie Mercedes VISION SLRreflektory nieco się obracają przy skrętach kół, lepiej oświetlając drogę na zakrętach, a na drogach za miastem czy też w górach włączają się na zakrętach dodatkowe światła. Tylne światła zrobiono z szybko zapalających się diod, a dodatkowe neonowe światło ciągnie się przez cały tylny zderzak. Mercedes Vision SLR posiada silnik o pojemności 5500 ccm i ośmiu cylindrach. Silnik ten wyposażony dodatkowo w mechaniczną sprężarkę i chłodnicę tłoczonego powietrza ma moc aż.... 557 KM. Do setki rozpędza samochód w 4.2 s, a rozpędzenie samochodu od 0 do 200 km/h zajmuje mu 11.3 s. Prędkość maksymalną producent określił na 320 km/h.
Więcej zdjęć w galerii

Wiciu