A-Klasse

 


Rok po ujawnieniu fatalnych wyników tzw. testu łosia przeprowadzonego przez szwedzkich dziennikarzy poprawiona klasa A pojawiła się w sprzedaży w Polsce.

Ten pomysłowo i nowatorsko zaprojektowany samochód od początku był próbą zerwania Mercedesa z dotychczasowym wizerunkiem marki. Jednak poważne niedopatrzenie konstruktorów o mały włos nie doprowadziło do upadku całego przedsięwzięcia. Tylko dzięki poważnym nakładom finansowym możliwe było wprowadzenie zmian, które mogą uratować nadszarpnięty image firmy.

Układ jezdny

Dzięki elektronicznemu układowi stabilizującemu ESP, mały Mercedes zaliczył wspomniany już test łosia z prędkością 74 km/h (przy przyjętej normie minimum 60 km/h). Jak zapewniają technicy jest przynajmniej tak samo bezpieczny jak inne samochody tej wielkości. W ramach poprawek wprowadzono też jako wyposażenie seryjne elektroniczny układ wspomagania hamowania BAS. Dzięki temu droga hamowania ze 100 km/h wynosi tylko 39,8 m (według Auto Zeitung).

Ale nie tylko elektroniczne krasnoludki dbają o bezpieczeństwo pasażerów. Zawieszenie klasy A ma wyraźnie sztywną charakterystykę, mniej pochyla się w zakrętach i daje poczucie doskonałego kontaktu z nawierzchnią. Dodatkowo producent dopuszcza do użytku tylko niskoprofilowe ogumienie wybranych 6 firm o wymiarze 195/50 R 15, a w testowanym egzemplarzu zamontowano aluminiowe felgi. W efekcie na autostradzie auto zachowuje się stabilnie i prowadzi się pewnie w całym zakresie prędkości. W takich warunkach jakie panują w Polsce, gdzie nawierzchnia dróg jest przeważnie nierówna i podziurawiona, twarde zawieszenie najmniejszego Mercedesa nie zapewnia wysokiego komfortu. Ale dla sympatyków dynamicznego stylu jazdy nie ma to specjalnego znaczenia.

Nadwozie/Wnętrze

Od czasu prezentacji pierwszych prototypów małego Mercedesa jednobryłowy kształt nadwozia zdobył sobie sporą popularność. Pojawił się już szereg aut różniących się wielkością, ale budowanych według podobnej koncepcji. W przypadku każdego z tych projektów styliści dążyli do uzyskania jak największego wnętrza przez podniesienie dachu i jednolite ukształtowanie przedniej części nadwozia z płasko opadającą szybą. Inżynierowie Mercedesa postawili sobie podobnie ambitne zadanie połączenia w jednym zalet typowego vana i małego samochodu miejskiego. Powstało auto, które pod względem obszerności wnętrza można porównać do samochodu klasy VW Golfa, a jest niewiele większe od Daewoo Matiza. Wielkość tego auta szczególnie pozytywnie wpływa na swobodę manewrowania w ruchu miejskim. Ale, z drugiej strony, ładne pod względem stylistycznym uformowanie tylnej części nadwozia ze wznoszącą się linią okien ogranicza widoczność w kierunku do tyłu na boki. Znacznie utrudnia to włączanie się do ruchu np. przy zjeżdżaniu tyłem z chodnika na ulicę. Bardzo dobrze przemyślane jest umiejscowienie wycieraczek, które zbierają wodę z niemal całej powierzchni szyby. Jednak widoczność do przodu jest charakterystyczna dla wszystkich samochodów z nadwoziem jednobryłowym - przód samochodu trzeba wyczuć intuicyjnie.

Wnętrze jest względnie obszerne. Jednak jego wielkość rozczaruje tych, którzy sądzą, że stanowi ono alternatywę dla średniej klasy vana w rodzaju Megane Scenic. Nawet Mercedes nie potrafi czarować. Sytuację ratuje doskonałe wykończenie i bardzo dobra jakość dobranych materiałów. W testowanej wersji Avantgarde auto ma kierownicę i siedzenia pokryte dobrej jakości skórą. Tylna kanapa może być przesuwana do przodu lub do tyłu, przez co wielkość bagażnika może być regulowana w zależności od potrzeb.. Zajmowanie miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu ułatwia wysokie ustawienie siedzisk. Podwyższone pozycja za kierownicą ma swoje zalety, które docenią kierowcy jeżdżący w gęstym ruchu miejskim.

Silnik/Skrzynia biegów

Źródłem napędu testowanej wersji A160 jest nowoczesny czterocylindrowy ośmiozaworowy benzynowy silnik o pojemności 1582 cm3. Jego charakterystyka jest dobrze dobrana do właściwości małego Mercedesa. Moc 102 KM w samochodzie ważącym niewiele ponad tonę zapewnia bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie ?do setki? wynosi 10,2 sekundy. Pięciobiegowa skrzynia biegów umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 182 km/h. Co więcej, szybka jazda nie wpływa zbytnio na wzrost zużycia paliwa. Przy jeździe na autostradzie z prędkością 130-150 km/h wynosi ono 8,5 l/100 km, a z prędkością 90-110 km/h około 5,6 l/100 km. Taki wynik osiągnięto dzięki odpowiedniemu dobraniu przełożeń. Pierwsze trzy biegi są zestopniowane znacznie krócej niż biegi czwarty i piąty.

Cena/Koszty

A160 jest bardzo udanym samochodem. Jednak mimo tego, że jest on na wskroś nowoczesny i dopracowany w szczegółach, to bardzo trudno jest uzasadnić cenę około 70 000 zł za samochód tej wielkości. Cena najtańszej wersji A140 wynosi ok. 60 000 zł. Za tę cenę konkurencja oferuje samochody z silnikiem o podobnej mocy, ale o klasę większe. Tego wrażenia nie poprawi niskie zużycie paliwa. Nawet mimo bardzo bogatego wyposażenia standardowego (cztery poduszki SRS) klasa A należy do samochodów drogich. I nic w tym dziwnego, bo to jest przecież Mercedes.

 

 

 


Dane techniczne

Wymiary (mm) (dł./szer./wys.)

3575 / 1719 / 1601

Pojemność bagażnika

350 l

Masa własna

1090-1150 kg

Silnik

benzynowy, 4-cylindrowy, 8-zaworowy, wielopunktowy wtrysk paliwa

Pojemność

1598 cm3

Moc

75 kW / 102 KM przy 5250 obr/min

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,1 s

Prędkość max.

182 km/h

Testowe zużycie paliwa

7,5 l (98 okt.)


Krótki opis wrażeń naszego kolegi klubowicza z jazdy swoją nową A-klasą

Moje poprzednie doswiadczenie z mercem to E 260 124 92' ktorym mialem okazje kiedys sporo jezdzic i od tego zaczela sie moja fascynacja ta marka, potem zobaczylem C-classe z 1997 roku 250TD ktorego mialem przez dwa dni (pozyczony) i zakochalem sie juz zupelnie w merolach, najbardziej mnie bawil promien skretu tego auta doslownie zawracalo z miejscu, a zbieralo sie duzo lepiej niz nasze bmw 525i24v z 94, przy 200km/h mozna bylo spokojnie rozmawiac.   Jak na razie minal drugi dzien mojej jazdy a-klasse dla mnie jest to super auto, moze nie jest takie szybkie jak niektore bmki czy merole, ale wystarcza w zupelnosci jest to ponad 100-konny silnik, cichy, cechujacy sie bardzo niskim zuzyciem (przy ostrej jezdzie bierze najwyzej 6l z tego co zdazylem sie zorientowac). W niemczech na autobanie bylem w stanie bez problemow rozbujac go do 180-190 km/h. Na odcinkach z gorki :o) dochodzilo do 210 km/h. Nadal mozna bylo swobodnie rozmawiac. Ostrym testem dla zawieszenia byl odcinek autostrady od granicy w zgorzelcu do wroclawia, ktory jak wszyscy wiemy jest po prostu straszny - non stop straszne wyboje (nieskonczona autostrada, bez wierzchnich warstw). Spisal sie niezle, jechalem chwilami ponad 140 km/h i dalo sie wytrzymac. Jezdzac po miescie zauwazylem jednak ze jest dosc twardy i wyraznie odczuwa sie wyboje. No coz jest to w koncu miejskie auto. Prowadzi sie znakomicie, jest stabilny. Nie jest tak maly jak sie wydaje, pozory bardzo myla. Niektorzy kojarza go nieslusznie z bardzo malymi autami jak matiz, jest to smieszne, gdyz to auto ksztaltami bardziej przypomina megane scenic, to jest taki "vanowaty" samochod, szeroki, dlugi. Zaskakuje iloscia miejsca w bagazniku, wnetrzem tez mam 182 cm wzrostu a mam pelno miejsca, to samo pasazerowie. Irytuje mnie brak wskaznika temperatury silnika (jeszcze go nie znalazlem chyba musi sie go jakos uruchamiac) po prostu go nie ma jest paliwo obroty i predkosc. Sa schowki dla pasazera i pod kolumna kierownicy jest o dziwo dosc duzy nie otwierany schowek dla kierowcy. Pod kazdym fotelem mam glebokie szuflady nie mam pomyslu co moglbym w nie powkladac :o) naprawde miejsca jest bardzo duzo.    Jeszcze o prowadzeniu jest bardzo stabilny mysle ze musi taki byc biorac pod uwage niemieckie autostrady. Przy 200km/h nic nie szarpie nie rzuca nie nosi, po prostu trzymasz jedna dlon luzno na kole kierownicy jak w jakims E albo C, swoja droga niemieckie auto nie moze sie inaczej zachowywac (autobahn!). Klima chodzi znakomicie, jest osobny przycisk EC (economy chyba) wtedy klima chodzi slabiej ale pewnie bierze mniej paliwa. Skrzynia biegow, jak w kazdym mercedesie jakie znam chodzi po prostu rewelacyjnie, bardzo miekko. Na razie tylko tyle moge o tym aucie powiedziec to dopiero drugi szczesliwy :) dzien w miare uplywu czasu chetnie podziele sie dalszymi uwagami, lada moment przesle dokladne fotki.   Nie wiem moze dlatego ze jest to nowe auto, jestem zupelnie nim oczarowany,moze to przez to dodatkowe wyposazenie. Balem sie dwoch rzeczy - ze bedzie maly jak jakis wypasiony matiz albo ze bedzie wolny. Nic z tych rzeczy jest zupelnie inaczej, jest to spore "wanovate" auto o znakomitym przyspieszeniu. Jak przycisne go na trojce to po prostu wbija w fotel. Do tego gwiazda mercedesa ktora widze na kole kierownicy jak prowadze auto.

A-klasse chodzi bardzo dobrze bylem juz na przegladzie nie ma zadnych usterek. Ogolnie musze jednak powiedziec ze jest twardy - ma w koncu niskie opony no i to advantgarde wiec sportowe zawieszenie - nie wiem jak to jest w innych a-klasse. Jazda po polskich drogach nie jest wiec zbyt przyjemna, za to znakomicie wchodzi w zakrety (w koncu test losia zaliczyl ostatecznie przy 82km/h) i super sie trzyma drogi - na autostradzie przy 200 km/h nic nie wyrywa kierownicy, nie rzuca, nie szarpie, zupelnie jak w jakims E-klasse albo 5-tce. Jesli chodzi o osiagi i spalanie to jest bardzo dobrze, bierze jakies 7l chodzi bardzo szybko. Przyznaje ze od 190 w gore trzeba juz troche poczekac na to 210 :) ale i tak radze sobie praktycznie ze wszystkimi autami jakie spotykam. Za jakis tydzien wysle wreszcie zdjecia. Mam zdjecia z salonu mercedesa firmowego w stutgarcie (bylem w te wakacje juz dwa razy tam, pracuje w firmie niemiecko-polskiej, stad tez moje auto jest na bialych blachach). Jest tam super sklep z ciuchami mercedesa, wszystkimi akcesoriami i w ogole wszystkim co sie wiaze z merolem polecam super. Jest tam tez sprzedaz aut mialem okazje dokladnie wszystkie modele obejrzec, takze e55 Amg i C43 amg - sliczne. Bylo tez a-klasse w wersji Mika Hakinen (czerwona skora w srodku itd) ale bez tuningu silnika. No i byl tez dostawczy vito po tuningo brabusa - 280 km na liczniku w srodku skora i chrom - bajer :) Stalo tez A-klasse A190 - ECH ... :)) Jesli chodzi o nawigacje to dzwonilem do firmy w niemczech ktora je robi, moze za jakis rok polska bedzie objeta :/ W stutgarcie jest tez muzeum mercedesa (mapa do wziecia z salonu firmowego) ale nie bylem tam (jezdze tam do pracy i zwykle nie ma na takie rzeczy czasu)...Aha wypuszczaja wersje A-klase z dwoma silnikami - jedyny minus to to ze nie masz bagaznika, ma isc ponoc ponad 260 km/h, ale to niepotwierdzona informacja ... no i nowe turbodiesle mercedesa to juz kosmos ....

Mistrz świata Formuły 1 Mika Hakkinen wkrótce będzie jeździł niespotykanym osiągającym 143 mph, zasilanym dwoma silnikami Mercedesem A-klasse.
Szkocki partner Hakkinena z zespołu McLaren-Mercedes, David Coulthard, także otrzyma jeden ze specjalnych modeli A-klasy wyposażonych w 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.9 litra, napędzający przednią oś. Ale po naciśnięciu przycisku druga jednostka 1.9 litra, umieszczona w bagażniku, może zostać uruchomiona i dodatkowo napędzać tylnią oś.
Przy pracujących obydwu silnikach A190 Twin osiąga 250KM oraz moment obrotowy 360 Nm. Od 0 do 62mph rozpędza się w zaledwie 5,7 sekundy przy maksymalnej prędkości 143mph. To sprawia że ta specjalna A-klasa jest tak szybka jak większość szybkich samochodów zasilanych z jednostek ośmiocylindrowych.
Zawieszenie zostało obniżone o 10 milimetrów i standardowe 15 calowe koła zostały zamienione na 18 calowe z oponami 225/35 R 18 Bridgestone Potenza. Potężne hamulce przeniesione z Mercedesa E55 AMG znajdują się z przodu co daje droge hamowanie 62mph do zera zaledwie 121 stóp. Takie wyniki zarezerwowane są zazwyczaj dla najsilniejszych samochodów produkowanych na świecie.
Ale to co czyni A-klase jeszcze bardziej niesamowitym to fakt że w większości został on zbudowany ze standardowych części mercedesa A-klase. Tak jak przy produkcji seryjnej dwusilnikowa wersja została wyposażona w system ESP który automatycznie zapobiega poślizgom i układ Brake Assyst który automatycznie nakłada maksymalną siłę hamowania gdy sensory wykryją że jest ona potrzebna.
To dzieki unikatowej konstrukcji A-klassy znanej jako "podwójna kanapka" obydwa silnika są łatwo ze sobą połączone. W przypadku wypadku umieszczony z przodu silnik został zaprojektowany aby z łatwością przesunąć się pomiędzy podłogami "kanapki" daleko od ludzi znajdujących się w aucie. Umieszczony w bagażniku drugi silnik zapewnie identyczną ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów jak w normalnych modelach A-klasy.
System automatycznego sprzęgła, zbierający znakomite opinie u użytkowników, także jest stosowany przy A-klasie Twin. Kierowane elektronicznym urządzeniem kontroli, automatyczne sprzęgło zapewnia synchronizacje mocy obydwu jednostek napędowych. Mimo że Twin jest 551lbs cięższy od normalnej A-klasy, nadal pozostaje o wiele lżejszy niż inne samochody V8 napędzane na 4 koła, o porównywalnej mocy.

Twim posiada duży przedni spojler ze sporym wlotem powietrza, który zapewnia dodatkowe miejsce na drugi wentylator i dostarcza dodatkowych sił pomagających w
Przyczepności. Zarówno przednie i jak i tylnie błotniki zostały poszerzone o 10 mm aby zapewnić miejsce dla 18 calowych aluminiowych kół. Zmodyfikowane listwy boczne pasują do nowego stylingu.

Wydech jest szerszy z otworami na lewo i prawo dla dwóch oddzielnych stalowych systemów wydechowych. Z tylną klapą zintegrowano spojler aby zapewnić dodatkową siłe dociskającą z tyłu.

Wnętrze A190 Twim jest zupełnie inne od spartańskiego wyścigowego kokpitu jaki jest miejscem pracy dla Hakkinena i Coultharda. Kierownica jest stylizowana przez designo. Szare dywaniki welurowe mają czerwone zakończenia co pasuje do czerwonych pasów bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza, opakowania do bocznych poduszek powietrznych oraz centralna konsola i siedzenia są pokryte skórą. Pedały wykonano z nierdzewnej stali pokrytej czarnymi nieścieralnymi gumkami, dźwignia zmiany biegów powstała z polerowanego aluminium wysokiej klasy. Także tylnie siedzenia,składane tak jak w orginalnej wersji, są pokryte przez Designo skóra koloru "Imperialna czerwień".
Klimatyzacja i radio Mercedes Bezn Audio 10 wraz ze zmieniarką CD także znajdują się na wyposażeniu.

Smutne jest to, że jedynie Mika Hakkinen i David Coulthard doświadczą pełnej przyjemnośći z jazdy A190 Twin. Nie ma planów na uruchomienie seryjnej produkcji.

* Ponad 100.000 Mercedesow A-classe zostalo juz sprzedane w Europie (1998.10.24)

  Maciej M.


 

POCZĄTEK

by PL@STI